podróże po smakach

Kawa z charakterem

  • Do paczki 250 dkg zwykłej, zmielonej kawy dodajemy:
  • po kopiastej łyżeczce przypraw w proszku: imbiru, kardamonu, cynamonu
  • po pół łyżeczki startej przez nas na tarce gałki muszkatołowej i zmielonych goździków.
  • Jeśli mamy zielony kardamon, to wrzucamy parę rozbitych ziarenek.
  • Zamykamy szczelnie blaszaną puszkę, by aromaty nie uleciały.

Curry z warzyw

  • Wszystkiego po 2 szklanki:
  • ziemniaki jak na frytki, marchew w talarki, groszek zielony i fasolkę szparagową. Gotujemy jarzyny w osolonej wodzie, uważając, by ich nie rozgotować. Odcedzamy.
  • Robimy masalę: na 5 łyżek rozgrzanego ghee lub oliwy z masłem wrzucamy
  • 2 łyżeczki zmielonego przez nas kminku, 1 łyżeczkę chili, 1/4 łyżeczki asafoetidy i 1 łyżeczkę kurkumy.
  • Gdy się przyprawy odrobinę podsmażą i zaczną wydawać lekko duszący zapach, a pojawi się mały dymek — wrzucamy 4 sztuki papryki, pokrojonej w drobne paseczki.
  • Smażymy 5-10 minut, stale mieszając.
  • Gdy papryka jest miękka, a unoszące się po kuchni aromaty docierają do gości w salonie, wrzucamy warzywa i sól. Wszystko bardzo dobrze mieszamy i prażymy jeszcze parę minut, by warzywa osuszyć.
  • Podajemy w garnku żeliwnym, w którym potrawa została przygotowana.
  • Najlepiej smakuje z sypkim ryżem, a wszystko popijamy zimnym piwem.

Bakłażany w pomidorach

  • Jednego bakłażana kroimy w kostkę i smażymy w ghee lub oliwie z masłem (oliwa sprawia, że masło nam się nie pali), aż będzie miękki, dodajemy soli.
  • Trzy średnie pomidory sparzamy, obieramy ze skórki i kroimy w kostkę.
  • Robimy masalę: na 3 łyżki rozgrzanego ghee lub oliwy z masłem wrzucamy pół łyżeczki kminku, 1/4 łyżeczki chili, 1 łyżeczkę kurkumy i 1/4 łyżeczki asafoetidy. Podsmażamy. Następnie wrzucamy pomidory, sól i ćwierć szklanki rodzynków.
  • Gdy pomidory zmiękną i puszczą sok, którym nasączą się rodzynki, wrzucamy bakłażany. Za pięć minut wszystko gotowe!

Kofta

  • Gotujemy jeden kalafior i pół kilo ziemniaków. Gdy będą bardzo miękkie, odcedzamy wodę, a kalafior wyciskamy w ściereczce. Rozbijamy ubijakiem do ziemniaków na jednolitą masę (możemy przepuścić przez maszynkę). Dodajemy: niepełną szklankę mąki, łyżkę otrębów, po łyżeczce soli i kurkumy oraz 1/4 łyżeczki asafoetidy. Wszystko wyrabiamy na jednolitą masę. Robimy kuleczki i wrzucamy do gorącego ghee lub oleju. Smażymy, aż będą koloru ciemno-złotego.
  • Obieramy ze skórki 1 kg pomidorów, kroimy na drobne kawałeczki i gotujemy, dodając sól i dwa liście laurowe.
  • Robimy masalę: na 2 łyżki rozgrzanego ghee lub oliwy z masłem wrzucamy po łyżeczce kminku, kolendry, anyżu i chili, pół łyżeczki imbiru i 1/4 łyżeczki asafoetidy.
  • Do masali wrzucamy sos pomidorowy i jeszcze go zagęszczamy, wykładamy kuleczki na półmisek i polewamy sosem!

Szpinak (palak) z buncem

  • Mrożony szpinak rozmrażamy, a świeży obieramy i wrzucamy na 5 min. do gotującej się osolonej wody; kładziemy na sito, by szpinak odciekł. Robimy sos beszamel: roztapiamy łyżeczkę masła, wrzucamy ostrożnie łyżeczkę mąki i rozrabiamy; wlewamy 3/4 szklanki mleka i gotujemy. Dodajemy rozdrobnione z solą dwa ząbki czosnku.
  • W osobnym rondelku robimy masalę: na gorącą łyżeczkę ghee lub oliwy z masłem wrzucamy 1,5 łyżeczki kolendry, 1/5 łyżeczki chili, 1/4 łyżeczki asafoetidy.
  • Gdy wydobędą się aromaty, lekko prażymy i mieszamy wszystko razem: szpinak, beszamel i masalę.
  • Na półmisku leży pokrojony w kwadraciki bunc (wydobyty z lodówki odpowiednio wcześniej) — polewamy go szpinakiem.
  • Od dzisiaj jest to nasza potrawa narodowa: niech żyje palak dla Polaka!

Dal

  • Płuczemy obficie wodą jedną szklankę grochu w połówkach i gotujemy do miękkości w dużej ilości osolonej wody. Gdy pojawi się piana — zbieramy ją. Pod koniec gotowania często mieszamy, żeby groch nie przypalił się.
  • Możemy wrzucić do grochu, pod koniec gotowania, 2 szklanki drobno pokrojonych różnych warzyw (marchewka, kalafior, fasolka szparagowa, groszek zielony…)
  • Robimy masalę: na 2 łyżki gorącego ghee lub oliwy z masłem wrzucamy 1 i pół łyżeczki kminku, po łyżeczce anyżu, kurkumy i mielonej kolendry oraz po 1/2 łyżeczki chili i imbiru. Dodajemy do grochu (z warzywami lub bez) i mieszamy. Podajemy z ryżem lub świeżym chlebem!

Pakora — na słodko z owocami

  • Ciasto: 1 szklanka mąki (z otrębami pszenicy albo bez) + 1 szklanka wody
  • 1 łyżka cukru pudru i po 1 łyżeczce — imbiru, cynamonu, kardamonu, gałki muszkatołowej, zmielonego anyżu i sezamu oraz pół łyżeczki goździków (albo nawet mniej, bo są bardzo aromatyczne i zabijają pozostałe zapachy).
  • Mieszamy najpierw mąkę z przyprawami i wlewamy wodę. Dobrze mieszamy.
  • Najlepsze owoce to: jabłka, gruszki i banany.
  • Jabłka i gruszki kroimy na plastry, a banany na małe krążki albo wzdłuż, na cienkie plastry. Zanurzamy w cieście i wkładamy do gorącego ghee lub oliwy. Smażymy w głębokim oleju aż się zrumienią. Podajemy natychmiast, bo najlepsze są gdy ciepłe!
  • Dlatego ten wytworny deser nie można przygotować dla dużej ilości osób. Tylko dla Przyjaciela, który przesiaduje z nami w kuchni.
  • Polewamy sosem czekoladowym lub ubitą lekko śmietaną z cukrem pudrem i wiórkami kokosowymi.

Pakora — na pikantnie z warzywami lub serem

  • Ciasto: 1 szklanka mąki (z otrębami pszenicy albo bez) + 1 szklanka wody
  • po 1 łyżeczce soli, chili (może być trochę mniej), kminku, kurkumy i kolendry oraz po 1/4 łyżeczki zmielonych goździków, cynamonu i imbiru.
  • Mieszamy najpierw mąkę z przyprawami i wlewamy wodę. Dobrze mieszamy.
  • Najlepsze warzywa to: kalafior i pieczarki. Może być brukselka, cebula, seler oraz ser mozzarella lub bunc.
  • Zanurzamy w cieście po kawałeczku warzywa i wkładamy do gorącego ghee lub oliwy. Smażymy w głębokim oleju aż się zarumienią. Podajemy natychmiast z sosami jogurtowymi z zieloną pietruszką.